بازی وار سازی

بازی انگاری چیست ؟

گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی انگاری (که گاهی هم به بازی وار سازی ترجمه می‌شود) از جمله زیر مجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سال‌های اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

ساده‌ترین تعریف گیمیفیکیشن به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی انگاری، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند.

متاسفانه به دلیل اینکه ریشه‌ها و تاریخچه‌ی آن در ایران چندان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته، برخی از افراد ناآشنا و غیرمتخصص، آن را در ارتباط تنگاتنگ با تکنولوژی و یا حتی زیرمجموعه‌ی حوزه‌ی فناوری اطلاعات می‌دانند.

 

بازی وار سازی

 

تکنیک های بازی انگاری سعی بر این دارند که در خواسته های طبیعی افراد نظیر رقابت و پیشرفت نفوذ کنند و او را محصور خود نمایند استراتژی اصلی بازی انگاری دادن پاداش به افراد در مقابل انجام کارهای مورد نظر است . که در دنیای بازی میتوان از پاداش هایی نظیر مدال ، پرشدن نوار پیشرفت ، سِمَت و یا در دنیای واقعی تشویق ، پاداش نقدی و … استفاده کرد . در این مطلب قصد دارم به صورت تیتر وار به همراه یک توضیح کوچک به دو تکنیک بازی وار سازی اشاره کنیم.

مسابقه برگزار کنید

مسابقه یک عنصر مهم در بازی های واقعی است که می تواند در بازی انگاری انجام کارهای مورد نظر استفاده شود ، شما میتوانید مسابقه طراحی کنید و در قبال انجام کارها و یا گروهی از کارها پاداش بدهید و ترتیبی اتخاذ کنید که سایر کاربران (کارمندان) از این مساله مطلع شوند به این ترتیب میتوانید حس رقابت ایجاد کنید .

کار در کنار بازی

روش دیگر بازی انگاری این است انجام وظایف موجود همراه با حسی شبیه به بازی باشد برخی از تکنیک های مورد استفاده در این روش عبارتند از اضافه کردن موارد انتخابی ، آموزش، افزایش چالش و یا اضافه کردن روایت .

بازی وار سازی

استفاده بازی انگاری در عمل

نمونه اول : گوگل از این روش برای استخدام نیروهای مناسب استفاده کرد، به راحتی یک الگوریتم برنامه نویسی که دارای مشکل بود رو طراحی کرد و چندین بیلبورد تبلیغاتی در سطح کشور گرفت، روی این بیلبوردها الگوریتم نوشته شده بود و گفته بود اگر میخوای تو گوگل استخدام بشی این الگوریتم رو حل کن.

نتیجه این بازی انگاری برای گوگل بسیار جالب و خیره کننده بود، بسیاری از افراد سعی کرده بودن این الگوریتم رو حل کنن، نه برای هدف استخدام، بلکه بسیاری برای به رخ کشیدن هوش خودشون به دیگران بوده. در نهایت گوگل توانست نیروهای مورد نیازش رو تامین کنه.

 

نمونه دوم : Teleflora یک گلفروشی آنلاین در آمریکا هست، که به صورت آنلاین به سراسر دنیا گل ارسال می کند، Teleflora به کسانی که در وب سایت درباره یک محصول نظری درج می کنند امتیاز می دهد، اگر هم به نظرات دیگران پاسخ میدهید امتیاز بیشتری دریافت می کنید، محصولات رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید باز هم امتیاز دریافت خواهید کرد، هر شخص در صفحه خودش میتونه امتیازاتش رو ببینه، نتیجه این امتیازات دریافت تخفیف های مناسب برای کاربران و بازدیدکنندگان وفادار وب سایت Teleflora هست.

teleflora

نتایج این بازی کاری :

بازدید و ارجاع به صفحه فیس بوک ۱۰۵ درصد افزایش یافت

نرخ گفت گوها در سایت ۹۲ درصد افزایش یافت

همچنین افزایش فروش چشمگیری رو تجربه کرد.

 

نمونه سوم : حتی در یکی از مراکز بهداشت آمریکا با استفاده از یک بازی ویدئویی به نام  ” زامبی ها، فرار کنید ” شروع به آموزش بهداشت شخصی و کمک های اولیه نمود، شما به صورت واقعی وارد این دنیای مجازی خواهید شد و با استفاده از GPS گوشی موقعیت هر شخص تشخیص و به وسیله هدفون گوشی به شما اطلاع داده خواهد شد که زامبی ها دارن نزدیک میشوند، سپس در راه با موضوعات بهداشتی و کمک های اولیه آشنا خواهید شد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *