آشنایی با باز ی کتان

خودتان را در عصر اکتشافات تصور کنید، پس از یک سفر دریایی، کشتی های شما به ساحل یک جزیره ناشناخته رسیده اند. اسمش را کتان بگذاریم! ولی شما تنها کاشفان این جزیره نیستید. دریانوردان دلیر دیگری نیز در سواحل کتان پهلو گرفته اند و رقابت برای ساختن جزیره تازه آغاز شده است!

بازي  «کتان» محبوب‌ترين و پرفروش‌ترين بازي جهان در دهه‌ی گذشته، با بيش از 50 ميليون نسخه‌ی فروش در سراسر جهان است.

 

بازيكنان مهاجراني هستند كه به جزيره‌ی كتان مهاجرت مي‌كنند. شما جزيره را با ساختن جاده‌ها، خانه‌ها و شهرها توسعه مي‌دهيد. براي ساخت‌وساز به منابعي نياز داريد كه مي‌توانيد آن‌ها را از مناطق حاصل‌خيز جزيره برداشت كنيد. نيازهاي خود به منابع را نيز مي‌توانيد از طريق برداشت منبع، مبادله با ديگر مهاجران يا بنادر تامين کنید. اولين بازيكني كه به 10 امتياز از تركيب جاده‌ها، خانه‌ها، شهرها و برخي كارت‌هاي امتياز خاص برسد، برنده‌ی بازي است.

 

اين بازي مكانيزمی بسيار ساده دارد؛ ولي به‌خاطر چيدمان متفاوت و تصادفي زمين، هر بازي منحصربه‌فرد است و استراتژي خاص خود را مي‌طلبد. مانند اغلب بازي‌هاي ديگر كه مبتني بر سرمايه‌گذاري تركيبي هستند، خانه‌ها و شهرها به برداشت منابع منجر شده و منابع به شما امكان ساختن خانه‌ها و شهرهاي بيشتر را مي‌دهند. اين قدرت تركيب درس بنيادي پشت همه‌ی اين نوع بازي‌هاست. عموما بازيكني كه سرمايه‌گذاري کند و سريع‌تر منابع را به دست آورد، برنده‌ی بازي خواهد بود.

 

چيزي كه  كتان را متمايز مي‌كند، اين است كه برداشت منابع زياد به‌تنهايي براي بردن بازي كافي نيست. شما بايد تركيب‌هاي متفاوتي از منابع را براي ساختن جاده و خانه، ارتقاي خانه به شهر يا خريد كارت شانس در اختيار داشته باشيد. اگر شما يك نوع منبع را در اختيار ندارد، اين انتخاب را خواهید داشت كه چهار كارت منبع يكسان را به بانك داده و كارت دلخواه خود را دريافت كنيد. در اختيار داشتن انبوهي از كارت‌هاي نامناسب عموما به‌خوبي در اختيار داشتن يك كارت كه به آن احتياج داريد نيست؛ بااين‌حال، برنامه‌ريزي و چانه‌زني مناسب به شما امكان مبادله‌ی باصرفه‌تري را خواهد داد.

 

نكته‌ی جذاب در مورد كتان اين است كه پيش‌بيني برنده‌ی بازي حتي تا لحظه‌ی آخر بسيار سخت است و هر بازيكن ممكن است تا لحظه‌ی آخر، خود را شانس اول برد بداند.

يك ويژگي منحصربه‌فرد اين بازي در مقابل ساير رقبا از جمله Monopoly و Risk سالم‌ بودن اقتصاد بازي است. درحالي‌كه اقتصاد ساير بازي‌ها عموما بر ربا، احتكار، لطمه‌زدن به ديگران، توليد پول از پول و توليد پول بدون كار مولد است؛ اقتصاد اين بازي بر تعاون و مشاركت، توليد منبع با كار و سرمايه‌گذاري، مبادله‌ی كالا به كالا، بالابودن ريسك احتكار و غيرممكن‌بودن آن در ميان‌مدت و بلندمدت، منع ربا و مبادلات شبه ربوي و كنترل بازار براساس عرضه و تقاضاست. همچنين در توسعه‌هايي از قوانين بازي، نمونه‌هايي از انفاق و زكات نيز وجود دارد.

اين بازي بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي جهان داشته و بسياري از كارآفرينان، دانشجويان و هنرمندان جهان جزو طرفداران آن هستند؛ تاجايي‌كه واشنگتن‌پست اين بازي را يك مهارت اجتماعي ضروري در بين كارآفرينان و سرمايه‌گذاران مي‌داند و درك جانسون به تمامي اقتصاددانان توصيه كرده كه اين بازي را حداقل يكبار انجام دهند. همچنين، بسياري از بازي‌هاي كامپيوتري و‌ آنلاين پرطرفدار مانند travian و clash of clans با الهام از اين بازي ساخته شده‌اند.